Friday, July 4, 2008

OBSTINATE AND CONSULTATION


خودرايى و مشورت
من استبد براءته هلك و من شاورالرجال شاركها فى عقلولها
ترجمه
:شخص خودراءى به هلاكت ميرسد، و كسيكه با مردان برجسته و انديشمند مشورتكند، در عقل آنها شريك ميشود
.شرح :
كسيكه در همه كارها، تنهاعقيده و نظر خود را درست ميداند و به راءىو عقيده هيچ كس ديگر، اهميتى نمى دهد، بيش از هر كس ، به خودش ظلم ميكند. هيچكس نيست كه همه چيز را بداند و براى همه مسائلى ومشكلات ، راه حلدرست و منطقى و قابل اجراء پيدا كند، و هر كس ، هر اندازه هم كه عاقل و دانشمند باشد، باز با مسائلى روبرو خواهدشد، كه راه حلدرست و عملى آنها، به فكرش نخواهد رسيد. در چنين حالى ، اگر شخصى ، خود راءى باشد و جز عقيده خود، عقيده هيچ كس را نمىپذيرد، بطور مسلم ، در حلمسائل ، به راههاى غلط مى رود، و چه بسا دچار اشتباهاتى ميشود كه حتى زندگى اش را به خطر مى افكند و او را به هلاكت و نيستىميكشاند. اما كسيكه تنها به عقيده خود اتكاءندارد، و در مسائل گوناگون مشورت ميكند، به راه سعادت ميرود. مخصوصا اگر شخصى ، با افراد عاقل و انديشمند و مردان برجستهمشورت كند، مانند آن است كه در فكرو دانش آنها شريك شده ، و از عقل و انديشه هركدام ، براى خود سهمى برداشته است .
وقتى ما، بار سنگينى داريم كه نمى توانيم از روى زمين حركت دهيم ، بهكمك چند نفر ديگرنياز پيدا مى كنيم .و هنگامى كه چند نفر آمدند و به ما كمك كردن ، مثلآن است كه ما را، در زور بازوى خود شريك كرده اند و هر كدام ، از قدرت و توانايى خود، سهمى به ما داده اند.
در مورد مسائل مربوط به فكر و عقل نيز همينطور است . وقتى با مساءلهيى روبرو ميشويم كهبه تنهايى از حل آن عاجزيم ، بايد از عقلو انديشه ديگران هم كمك بگيريم . و در اين صورت ، مثلآن است كه خود را، در عقل و شعور آنها شريك ساخته ايم و از نيروى انديشه و فكرشان ، سهمى هم به ما رسيده است .

No comments: